Απόλυτα πανομοιότυπος μαίανδρος και άλογα, πλούσια χρώματα και κίνηση στα ψηφιδωτά Πέλλας και Αμφίπολης,που απεικονίζουν αρπαγές της Ελένης το πρώτο και της Περσεφόνης το δεύτερο, την ίδια ακριβώς χρονολογική περίοδο 325 – 300 π.Χ.
ΓΝΩΣΙΣ ΕΠΟΗΣΕΝ
Ο περίφημος ψηφιδογράφος των πλούσιων οικιών της Πέλλας, ο Γνώσις, που υπογράφει μάλιστα ένα ψηφιδωτό του, φαίνεται πως είναι ο καλλιτέχνης και του εκπληκτικού ψηφιδωτού του μεγάλου Μακεδονικού Τάφου της Αμφίπολης, όπως προκύπτει από τη σύγκριση των παραστάσεων και της τεχνικής τους, όσο και από την χρονολόγηση, που είναι ταυτόσημη, του τελευταίου τετάρτου του 4ου αι. π.Χ.!
Ψηφιδωτό με υπογραφή «Γνώσις επόησεν», «Οικία αρπαγής της Ελένης» Πέλλα, 325 – 300 π.Χ.
Στην λεγόμενη «Οικία αρπαγής της Ελένης» στην Πέλλα, δίπλα στο Νομισματοκοπείο της πόλης (το δεύτερο ήταν στην Αμφίπολη) υπάρχουν εξαιρετικά ψηφιδωτά δάπεδα όπως «το κυνήγι του ελαφιού» από τον Μέγα Αλέξανδρο και τον Ηφαιστίωνα, το οποίο και φέρει την υπογραφή του έξοχου ψηφιδοθέτη του: «Γνώσις επόησεν»! Κάτι που είναι πρωτόγνωρο και εντυπωσιακό μαζί και δείχνει όχι μόνο πόσο ξεχωριστός ήταν ο καλλιτέχνης, αλλά και πόσο διάσημος!
Στην ίδια πολυτελέστατη οικία που απλώνεται σε έκταση 2.350 τ.μ., υπάρχει όμως στην ευρύχωρη αίθουσα συμποσίων και το επίσης περίτεχνο, μεγάλο και πολυσύνθετο ψηφιδωτό της «Αρπαγής της Ελένης» από τον Θησέα με τη βοήθεια του ηνίοχου Φόρβα, που είναι έργο του ίδιου καλλιτέχνη και περιλαμβάνει και αυτό ονόματα στο πάνω μέρος, εξηγώντας έτσι ποια είναι τα εικονιζόμενα πρόσωπα:
«Φόρβας, Θησεύς, Ελένη, Δηιάνειρα».
ΙΔΙΟΙ ΜΑΙΑΝΔΡΟΙ ΚΑΙ ΕΠΟΧΗ
Το παραπάνω ψηφιδωτό της «Αρπαγής της Ελένης» στην Πέλλα, έχει τον ίδιο ακριβώς μαίανδρο με το ψηφιδωτό του μεγάλου Μακεδονικού Τάφου της Αμφίπολης, το οποίο επίσης χρονολογείται στην ίδια ακριβώς εποχή 325 – 300 π.Χ., κοντά στον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και μετά, στα χρόνια δηλαδή Αντιπάτρου, Κασσάνδρου και της διαπάλης των Εταίρων!
Ψηφιδωτό της «Αρπαγής της Ελένης» από τον Θησέα στην ίδια «Οικία αρπαγής της Ελένης», Πέλλα, 325 – 300 π.Χ.
Το ψηφιδωτό της «Αρπαγής της Περσεφόνης» στην Αμφίπολη
έχει τον ίδιο ακριβώς μαίανδρο της με εκείνο της «Αρπαγής της Ελένης» στην Πέλλα
ΙΔΙΑ ΑΛΟΓΑ
Εκτός από τον πανομοιότυπο μαίανδρο και την ίδια εποχή του τελευταίου τετάρτου του 4ου αι. π.Χ., όμοια είναι και τα άλογα των δύο ψηφιδωτών Πέλλας και Αμφίπολης, με τα ίδια χρώματα, χαρακτηριστικά, κινήσεις κεφαλών και ποδιών, ακόμη και τα ίδια ακριβώς χαλινάρια, που μαρτυρούν ότι «Γνώσις επόησεν»!
Tο ίδιο χέρι έχει φτιάξει τα άλογα Πέλλας και Αμφίπολης με τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά, χρώματα, κινήσεις και χαλινάρια
Όμοιες είναι εξάλλου και οι ψηφίδες και η τεχνική γενικά των δύο ψηφιδωτών, η ομορφιά, η χάρη και η ζωντάνια τους, που δείχνουν το ίδιο αξεπέραστο χέρι του ονομαστού καλλιτέχνη της Πέλλας!
Ασυμβίβαστα για το Όνομα, τον Ελληνισμό και την Ιστορία μας
Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ
3.500.000 ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Έτοιμοι για όλα
Θεσσαλονίκη, Μακεδονία 19 Οκτωβρίου 2014 μ.Χ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου