... να παίζουν και να κάνουν φίλους μέσα από το παιχνίδι
Οι φιλίες είναι ένα σημαντικό μέρος της παιδικής ηλικίας και το παιχνίδι είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να ξεκινήσει μια φιλία. Βάζοντας απλά δύο παιδιά μαζί, δε σημαίνει ότι θα παίξουν και μαζί. Μην εκπλαγείτε αν το καθένα παίρνει τα παιχνίδια του και
πηγαίνει σε μια γωνία. Να μερικές συμβουλές για το πώς μπορείτε να τα βοηθήσετε να μάθουν να παίζουν μαζί και να κάνουν φίλους κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.Σβήστε την τηλεόραση. Εάν έχετε κανονίσει ένα παιχνίδι στο σπίτι, κλείστε την τηλεόραση πριν αρχίσει το παιχνίδι. Αν την αφήσετε ανοιχτή, τα παιδιά το πιθανότερο είναι να μαζευτούν γύρω της αντί να δώσουν προσοχή ο ένας στον άλλον.
Επιλέξτε τη σωστή ώρα. Προγραμματίστε το παιχνίδι νωρίς το πρωί ή αμέσως μετά το μεσημεριανό υπνάκο. Αν τα βάλετε να παίξουν μαζί ενώ είναι κουρασμένα ή πεινασμένα, θα γκρινιάζουν και θα είναι έτοιμα για καβγά και όχι για παιχνίδι.
Διαλέξτε τα σωστά παιχνίδια. Αν θέλετε τα παιδιά να παίζουν μαζί, δώστε τους παιχνίδια που ενθαρρύνουν το ομαδικό παιχνίδι. Δώστε τους παιχνίδια για να παίξουν φανταστικούς ρόλους –όπως στολές κι αξεσουάρ, παιχνίδια κουζίνας, παιδικές κούκλες ανθρώπων ή ζώων. Αν τους δώσετεβιβλία και τετράδια ζωγραφικής (χρωματισμού), το κάθε παιδί θα κάτσει στο δικό του χώρο και θα παίξει μόνο του.
Κρατήστε την παρέα μικρή. Αποφύγετε να μαζέψετε μια μεγάλη ομάδα παιδιών. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ξεσπούν καυγάδες και όλο και κάποιος βρίσκεται παραμελημένος. Προσπαθήστε να έχετε μικρές ομάδες παιχνιδιού, τουλάχιστον, όσο τα παιδιά είναι μικρά και ακόμα μαθαίνουν να παίζουν μαζί με άλλα. Δύο παιδιά κάνουν την τέλεια ομάδα παιχνιδιού!
Ταιριάξτε τα καλά. Είναι δελεαστικό να βάλετε το παιδί σας να παίξει με το παιδί της καλύτερής σας φίλης, υποθέτοντας ότι θα τα πάνε τέλεια. Χρειάζονται πολλά περισσότερα για να ταιριάξουν τα μικρά παιδιά μεταξύ τους. Δύο ισχυρές προσωπικότητες σχεδόν πάντα θα συγκρούονται και δύο ντροπαλά παιδιά κατά πάσα πιθανότητα, δεν θα συναναστραφούν καθόλου το ένα το άλλο. Συνδυάστε ένα πιο κοινωνικό παιδί με ένα ντροπαλό και το παιχνίδι θα «ανάψει».
Αποφύγετε την επιθετικότητα. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι κάποια στιγμή θα υπάρξει επιθετική συμπεριφορά, ειδικά όταν ένα παιδί έχει ένα παιχνίδι που το θέλει κάποιο άλλο. Η επιθετική συμπεριφορά μπορεί να οδηγήσει σε καυγά και κατά συνέπεια στον τερματισμό του παιχνιδιού. Να είστε σε επιφυλακή για τέτοιες καταστάσεις και σταματήστε τις πριν γίνουν τα πράγματα πολύ σοβαρά. Επέμβετε τραβώντας την προσοχή τους σε κάτι άλλο ή εξηγώντας στο παιδί που θέλει το παιχνίδι, ότι το άλλο παιδί παίζει με αυτό αλλά μπορεί να το έχει, όταν ο φίλος/η του/ης το αφήσει.
Αναπτύξτε τις κοινωνικές δεξιότητες ...
...του παιδιού σας
Σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από την ψηφιακή επικοινωνία, οι γονείς ανησυχούν για την ικανότητα των παιδιών τους να αναπτύξουν τις απαραίτητες πρόσωπο με πρόσωπο, κοινωνικές δεξιότητες που απαιτούνται για επιτυχείς διαπροσωπικές σχέσεις.
Η ψηφιακή επικοινωνία, όπως τα γραπτά μηνύματα, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αντικαθιστούν όλο και περισσότερο την “ντεμοντέ”, πρόσωπο-με-πρόσωπο επικοινωνία. Οι εκθέσεις δείχνουν ότι τα παιδιά ηλικίας μεταξύ 8 -18 δαπανούν κατά μέσο όρο 7,5 ώρες την ημέρα, χρησιμοποιώντας κάποιο είδος ηλεκτρονικής συσκευής -ipad, κινητό τηλέφωνο ή υπολογιστή- για ψυχαγωγία αλλά και για να επικοινωνούν, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε μακροχρόνια δυσκολία στην ικανότητα του παιδιού να ξεκινά κοινωνικές σχέσεις, στην ρύθμιση των συναισθημάτων του, την επίλυση συγκρούσεων, και την συμμετοχή του σε μικρο-συζητήσεις ή μια αυθόρμητη αμοιβαία συνομιλία.
Πώς να οικοδομήσουμε ισχυρές & υγιείς κοινωνικές δεξιότητες
Ο ρόλος του γονέα είναι να ελαχιστοποιήσει τα μειονεκτήματα του υπερβολικά τεχνολογικού κόσμου, δίνοντας προτεραιότητα στις κοινωνικές δεξιότητες από νεαρή ηλικία, έτσι ώστε τα παιδιά μυηθούν σε αυτές και να τις εξασκήσουν από νωρίς, έχοντας γονική καθοδήγηση και παραδειγματισμό, συνεχή υπενθύμιση, πρόβες, επανάληψη και εφαρμογή θεμελιωδών κανόνων επικοινωνίας κάθε μέρα.
Οπτική Επαφή. Η πρόσωπο-με-πρόσωπο επικοινωνία απαιτεί επαφή με τα μάτια. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να κοιτάνε τους ανθρώπους στα μάτια όταν επικοινωνούν, ακόμη και αν αυτό σημαίνει να διακόψουν το παιχνίδι τους ή να αποσπάσουν την προσοχή τους.
Η σωστή ένταση. Εξηγήστε στα παιδιά σας ποια θα πρέπει να είναι η ένταση, η καθαρότητα κι ο τόνος της ομιλίας τους. Με άλλα λόγια, να τους υπενθυμίσετε να μιλούν όταν επικοινωνούν και να μιλούν δυνατά και καθαρά.
“Εκκινητές” συνομιλίας. Προβάρετε κάποιες βασικές “τακτικές” εκκίνησης συνομιλίας με τα παιδιά σας, έτσι ώστε να είναι έτοιμα να συμμετάσχουν σε ψιλοκουβέντα και να αισθάνονται άνετα να ξεκινήσουν διάλογο. Εξετάστε μερικές καλές ερωτήσεις για να κάνει ένα πιο εσωστρεφές παιδί, προκειμένου να συνεχίσει την συνομιλία του.
Καλοί τρόποι. Οι καλοί τρόποι λένε πολλά για κάποιον, είτε είναι παιδί, είτε ενήλικας. Ένα παιδί που είναι ευγενικό, με σεβασμό και καλούς τρόπους θα έχει μάλλον κι εξαιρετικές κοινωνικές δεξιότητες, επειδή έχει διδαχθεί πώς να επιδεικνύει ενδιαφέρον απέναντι στους άλλους.
Εξάσκηση χαιρετισμού. Εξασκήσετε το χαιρετισμό του παιδιού όταν επισκέπτεται άλλους ή υποδέχεται τους επισκέπτες. Βεβαιωθείτε ότι τα παιδιά σας σταματάνε αυτό που κάνουν, κοιτάνε τον επισκέπτη στα μάτια και του λένε «χαίρεται» κατά την άφιξη και «αντίο» κατά την αναχώρηση.
Περιμένοντας τη σειρά του. Αυτή είναι μια σημαντική δεξιότητα για να αναπτυχθεί σε πολύ μικρά παιδιά. Ένα παιδί που μαθαίνει να περιμένει τη σειρά του για ένα παιχνίδι ή μια κούνια, μαθαίνει επίσης και την αμοιβαιότητα στην επικοινωνία.
Χρόνος χωρίς “ηλεκτρονική” ενασχόληση . Αφήστε τα παιδιά να «βαρεθούν», αντί να υποκύψουν σε ηλεκτρονικές συσκευές. Αυτό θα τους παρέχει τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν με την οικογένεια ή τους συνομηλίκους τους ή απλά να έχουν ένα εσωτερικό διάλογο με τις σκέψεις και τις ονειροπολήσεις τους.
Γίνεται ένα καλό πρότυπο. Επιδείξετε καλές κοινωνικές δεξιότητες, ελέγχοντας τη δική σας ενασχόληση και προσοχή στις ηλεκτρονικές συσκευές. Αν στέλνετε SMS και πιάνετε το smartphone σας κάθε πέντε λεπτά κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης ή ενός οικογενειακού δείπνου, να θυμάστε ότι τα παιδιά σας μαθαίνουν μέσα από το παράδειγμά σας.
Η τεχνολογία μπορεί να φέρει τους ανθρώπους κοντά, αλλά αν δεν ελέγχεται επαρκώς και χρησιμοποιείται εσφαλμένα, μπορεί να γίνει εμπόδιο, αντί συμπλήρωμα στην επικοινωνία του 21ου αιώνα.
Σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από την ψηφιακή επικοινωνία, οι γονείς ανησυχούν για την ικανότητα των παιδιών τους να αναπτύξουν τις απαραίτητες πρόσωπο με πρόσωπο, κοινωνικές δεξιότητες που απαιτούνται για επιτυχείς διαπροσωπικές σχέσεις.
Η ψηφιακή επικοινωνία, όπως τα γραπτά μηνύματα, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αντικαθιστούν όλο και περισσότερο την “ντεμοντέ”, πρόσωπο-με-πρόσωπο επικοινωνία. Οι εκθέσεις δείχνουν ότι τα παιδιά ηλικίας μεταξύ 8 -18 δαπανούν κατά μέσο όρο 7,5 ώρες την ημέρα, χρησιμοποιώντας κάποιο είδος ηλεκτρονικής συσκευής -ipad, κινητό τηλέφωνο ή υπολογιστή- για ψυχαγωγία αλλά και για να επικοινωνούν, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε μακροχρόνια δυσκολία στην ικανότητα του παιδιού να ξεκινά κοινωνικές σχέσεις, στην ρύθμιση των συναισθημάτων του, την επίλυση συγκρούσεων, και την συμμετοχή του σε μικρο-συζητήσεις ή μια αυθόρμητη αμοιβαία συνομιλία.
Πώς να οικοδομήσουμε ισχυρές & υγιείς κοινωνικές δεξιότητες
Ο ρόλος του γονέα είναι να ελαχιστοποιήσει τα μειονεκτήματα του υπερβολικά τεχνολογικού κόσμου, δίνοντας προτεραιότητα στις κοινωνικές δεξιότητες από νεαρή ηλικία, έτσι ώστε τα παιδιά μυηθούν σε αυτές και να τις εξασκήσουν από νωρίς, έχοντας γονική καθοδήγηση και παραδειγματισμό, συνεχή υπενθύμιση, πρόβες, επανάληψη και εφαρμογή θεμελιωδών κανόνων επικοινωνίας κάθε μέρα.
Οπτική Επαφή. Η πρόσωπο-με-πρόσωπο επικοινωνία απαιτεί επαφή με τα μάτια. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να κοιτάνε τους ανθρώπους στα μάτια όταν επικοινωνούν, ακόμη και αν αυτό σημαίνει να διακόψουν το παιχνίδι τους ή να αποσπάσουν την προσοχή τους.
Η σωστή ένταση. Εξηγήστε στα παιδιά σας ποια θα πρέπει να είναι η ένταση, η καθαρότητα κι ο τόνος της ομιλίας τους. Με άλλα λόγια, να τους υπενθυμίσετε να μιλούν όταν επικοινωνούν και να μιλούν δυνατά και καθαρά.
“Εκκινητές” συνομιλίας. Προβάρετε κάποιες βασικές “τακτικές” εκκίνησης συνομιλίας με τα παιδιά σας, έτσι ώστε να είναι έτοιμα να συμμετάσχουν σε ψιλοκουβέντα και να αισθάνονται άνετα να ξεκινήσουν διάλογο. Εξετάστε μερικές καλές ερωτήσεις για να κάνει ένα πιο εσωστρεφές παιδί, προκειμένου να συνεχίσει την συνομιλία του.
Καλοί τρόποι. Οι καλοί τρόποι λένε πολλά για κάποιον, είτε είναι παιδί, είτε ενήλικας. Ένα παιδί που είναι ευγενικό, με σεβασμό και καλούς τρόπους θα έχει μάλλον κι εξαιρετικές κοινωνικές δεξιότητες, επειδή έχει διδαχθεί πώς να επιδεικνύει ενδιαφέρον απέναντι στους άλλους.
Εξάσκηση χαιρετισμού. Εξασκήσετε το χαιρετισμό του παιδιού όταν επισκέπτεται άλλους ή υποδέχεται τους επισκέπτες. Βεβαιωθείτε ότι τα παιδιά σας σταματάνε αυτό που κάνουν, κοιτάνε τον επισκέπτη στα μάτια και του λένε «χαίρεται» κατά την άφιξη και «αντίο» κατά την αναχώρηση.
Περιμένοντας τη σειρά του. Αυτή είναι μια σημαντική δεξιότητα για να αναπτυχθεί σε πολύ μικρά παιδιά. Ένα παιδί που μαθαίνει να περιμένει τη σειρά του για ένα παιχνίδι ή μια κούνια, μαθαίνει επίσης και την αμοιβαιότητα στην επικοινωνία.
Χρόνος χωρίς “ηλεκτρονική” ενασχόληση . Αφήστε τα παιδιά να «βαρεθούν», αντί να υποκύψουν σε ηλεκτρονικές συσκευές. Αυτό θα τους παρέχει τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν με την οικογένεια ή τους συνομηλίκους τους ή απλά να έχουν ένα εσωτερικό διάλογο με τις σκέψεις και τις ονειροπολήσεις τους.
Γίνεται ένα καλό πρότυπο. Επιδείξετε καλές κοινωνικές δεξιότητες, ελέγχοντας τη δική σας ενασχόληση και προσοχή στις ηλεκτρονικές συσκευές. Αν στέλνετε SMS και πιάνετε το smartphone σας κάθε πέντε λεπτά κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης ή ενός οικογενειακού δείπνου, να θυμάστε ότι τα παιδιά σας μαθαίνουν μέσα από το παράδειγμά σας.
Η τεχνολογία μπορεί να φέρει τους ανθρώπους κοντά, αλλά αν δεν ελέγχεται επαρκώς και χρησιμοποιείται εσφαλμένα, μπορεί να γίνει εμπόδιο, αντί συμπλήρωμα στην επικοινωνία του 21ου αιώνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου